Under årets andra kvartal ser FI att tillvägagångsättet för många bedrägerier blir alltmer avancerat. Bedragare bygger upp trovärdiga investeringssajter där konsumenten erbjuds följa utvecklingen på sina påstådda investeringar.
Det har blivit allt vanligare att bedragare utger sig för att arbeta på svenska myndigheter för att lura konsumenter på pengar. Under årets första kvartal har vi sett flera exempel där bedragare påstår att de samarbetar med Finansinspektionen (FI).
Antalet varningar för bedrägerier ökade förra året. Och sätten som bedragare försöker att lura till sig pengar på är många och allt mer raffinerade. Det visar FI:s sammanställning av arbetet mot investeringsbedrägerier för 2021.
FI har fått veta att bedragare just nu kontaktar konsumenter och påstår sig ringa från FI.
Få tillbaka dina förlorade pengar mot en avgift – det är ett vanligt sätt för bedragare att lura utsatta konsumenter igen. Och som konsumenter måste vara uppmärksamma på. Detta kallas för ett avgiftsbedrägeri och är något som vi har sett mycket av under det tredje kvartalet i år.
Det har blivit allt vanligare att bedragare kontaktar konsumenter via sociala medier för att föreslå olika investeringsbedrägerier. Det visar Finansinspektionens genomgång av investeringsbedrägerier under årets andra kvartal.
Väldigt lönsamma investeringar och erbjudanden om att få tillbaka förlorade pengar från tidigare investeringsbedrägerier – det är de vanligaste lockbetena från investeringsbedragare just nu. Det mesta handlar också om bitcoin. Det visar Finansinspektionens (FI) genomgång av bedrägerier under årets första tre månader.