Resultat

2022

Bedragarnas nya lockbete: små uttag av påhittad vinst

Bedragare gör allt för att deras erbjudande ska verka trovärdigt. Konsumenter som lurats att investera i olika bedrägerier kan ibland få ta ut lite av sin påhittade vinst i ett tidigt skede. Allt för att skapa större förtroende och i slutändan leda till att konsumenterna luras på större belopp. Det har vi sett flera exempel på under tredje kvartalet i år.

FI utbildar äldre om investeringsbedrägerier

Varje år drabbas hundratals äldre av olika investeringsbedrägerier och vi ser att bedrägerierna ökar. Därför anordnar FI under World Investor Week ett seminarium för att stärka äldres kunskaper om bedrägerier.

Bedragare påstår sig ringa från FI

FI har fått veta att bedragare just nu kontaktar konsumenter och påstår sig ringa från FI.

Bedragare luras med falska investeringssajter

Under årets andra kvartal ser FI att tillvägagångsättet för många bedrägerier blir alltmer avancerat. Bedragare bygger upp trovärdiga investeringssajter där konsumenten erbjuds följa utvecklingen på sina påstådda investeringar.

Bedragare utnyttjar myndigheter för att lura konsumenter

Det har blivit allt vanligare att bedragare utger sig för att arbeta på svenska myndigheter för att lura konsumenter på pengar. Under årets första kvartal har vi sett flera exempel där bedragare påstår att de samarbetar med Finansinspektionen (FI).

Fler varningar för bedrägerier 2021

Antalet varningar för bedrägerier ökade förra året. Och sätten som bedragare försöker att lura till sig pengar på är många och allt mer raffinerade. Det visar FI:s sammanställning av arbetet mot investeringsbedrägerier för 2021.

Så ser du igenom bedrägeriförsök

Investeringsbedrägerier inträffar ofta och tyvärr drabbas många konsumenter. Bedragare arbetar både metodiskt och långsiktigt och presenterar ofta välpolerade fasader för att lura folk på pengar. Men om du lär dig känna igen några vanliga varningssignaler ökar möjligheten att du slipper drabbas av ett bedrägeri.

Bedragare påstår sig ringa från FI

FI har fått veta att bedragare just nu kontaktar konsumenter och påstår sig ringa från FI.

2021

Se upp för bedragare som lovar pengarna tillbaka

Få tillbaka dina förlorade pengar mot en avgift – det är ett vanligt sätt för bedragare att lura utsatta konsumenter igen. Och som konsumenter måste vara uppmärksamma på. Detta kallas för ett avgiftsbedrägeri och är något som vi har sett mycket av under det tredje kvartalet i år.

Bedragare söker oftare kontakt i sociala medier

Det har blivit allt vanligare att bedragare kontaktar konsumenter via sociala medier för att föreslå olika investeringsbedrägerier. Det visar Finansinspektionens genomgång av investeringsbedrägerier under årets andra kvartal.

Laddar sidan