Om du har drabbats av ett bedrägeri

Avbryt all kontakt med bedragaren

Om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeri är det viktigt att du omedelbart avbryter all kontakt med bedragaren.

Kontakta din bank

När du har drabbats av ett bedrägeri ska du omgående kontakta din bank. Banken kan hjälpa dig med att stoppa eventuella betalningar, samt spärra ditt kort och din e-legitimation.

Gör en polisanmälan

Anmäl bedrägeriet till polisen genom att ringa 114 14 eller gå till en polisstation. Gör det oavsett om du har hunnit betala in pengar, redan vet att du förlorat pengarna eller endast är utsatt för ett försök till bedrägeri.

Se upp – bedragare tar ofta kontakt igen

Om du en gång har blivit utsatt för ett investeringsbedrägeri kommer du troligtvis åter att bli kontaktad av bedragare. Det kan vara samma bedragare som hör av sig igen, eller så har dina personuppgifter sålts vidare. Ofta låtsas bedragarna kunna hjälpa dig att återfå den summa du redan förlorat – mot en avgift. Avgiften kan exempelvis förklaras med att det rör sig om en licens, en skatt eller liknande. Bedragarna säger sig ofta representera kända företag och banker, eller en myndighet, som exempelvis Finansinspektionen. De kan också hävda att de arbetar för EU.

Seriösa aktörer skulle aldrig kontakta dig på detta vis. Betala därför aldrig pengar till någon som säger sig vilja hjälpa dig. 

För fler tips på hur du undviker bedragare ta del av vår lista

Tipsa FI

Tipsa FI. Vi på FI kan inte ge dig personlig hjälp, men vi kan varna andra genom att publicera namnet som bedragarna använder sig av på vår varningslista. Mejla finansinspektionen@fi.se.


Senast granskad: 2025-12-12