Utländsk verksamhet i Sverige - betaltjänster

Utländska företag med säte i ett land inom EES och som har tillstånd i hemlandet att erbjuda betaltjänster får gränsöverskrida till Sverige.

Verksamheten kan drivas antingen genom filial, genom att anlita ombud eller genom att företaget självt tillhandahåller betaltjänster i Sverige från hemlandet.

Företag med säte i ett EES-land som vill börja driva verksamhet i Sverige ska anmäla detta till den behöriga myndigheten i det EES-land där företaget har tillstånd. Det är sedan hemlandets tillsynsmyndighet som underrättar FI.

Anmälan ska innehålla

Se respektive hemlandsmyndighets webbplats för information, samt kommissionens delegerade förordning (EU) 2017/2055 om komplettering av Europaparlamentet och rådets direktiv (EU) 2015/2366 vad gäller tekniska tillsynsstandarder för samarbete och utbyte av information mellan behöriga myndigheter vad gäller betalningsinstituts utövande av etableringsrätten och friheten att tillhandahålla tjänster.

Avgift

Ingen avgift tas ut.

Handläggningstid

Ett utländskt företag får börja tillhandahålla betaltjänster genom ombud eller filial i Sverige efter det att Finansinspektionen har tagit emot ett positivt beslut från den behöriga myndigheten i sitt hemland.

Företag som självt, det vill säga utan ombud eller filial, ska tillhandahålla betaltjänster i Sverige får göra det efter att de har underrättat den behöriga myndigheten i sitt hemland.


Senast granskad: 2023-11-22