Har du fått ett mejl, sms eller telefonsamtal som ser ut att komma från Finansinspektionen, men som du misstänker är falska? Här kan du läsa om hur du känner igen falska mejl, sms och samtal.
Bedragare kan utge sig för att vara FI, banker eller andra myndigheter. De kan kontakta dig via mejl, sms, sociala medier eller telefonsamtal. Du kan skydda dig genom att vara uppmärksam och aldrig lämna ut känsliga uppgifter.
Kontrollera alltid avsändaradressen om du får ett mejl som verkar misstänkt. Mejl från Finansinspektionen kommer från adresser som slutar på @fi.se.
Exempel på korrekta adresser:
Om mejlet kommer från en okänd adress (t.ex. gmail, outlook eller med siffror och bokstäver) – radera det direkt. Klicka inte på länkar, öppna inte bilagor och svara inte.
Bedragare sms:ar och låtsas vara FI. Vi kontaktar inte konsumenter på det sättet. Om du får ett sms som ser ut att komma från oss – klicka inte på några länkar.
Vidarebefordra misstänkta sms till 7726. Det hjälper teleoperatörerna att identifiera och stoppa bedrägerier. Radera sedan meddelandet.
Om du misstänker att ett mejl eller sms är falskt:
Öppna i stället den sökmotor du använder, exempelvis Chrome, Edge, Internet Explorer, Safari, på din mobil eller dator och skriv in adressen till den webbplats du uppmanas att gå in på.
Bedrägeriförsök kan vara välgjorda, men ofta finns detaljer som avslöjar dem.
Var särskilt uppmärksam om:
Det förekommer att bedragare ringer och säger att de ringer från FI. Våra medarbetare:
Om du får ett misstänkt samtal – lägg på direkt.
Om du har fått ett falskt mejl, sms eller samtal:
Senast granskad: 2025-12-12