Frågor om Fidac

Vanligt förekommande frågor om Fidac

Expandera nedan länk för att se vanligt förekommande frågor och svar om Fidac. Saknas det svar på en generell fråga, vänligen mejla rapportering@fi.se

Frågor och svar om Fidac

Hur hittar jag en rapport?

Rapporter (även kallade moduler) samlas under en datakollektion. För EU-moduler är det övergripande namn på datakollektionerna, men för nationella rapporter är det oftast samma namn på moduler och datakollektionen.

För varje modul finns rapporteringsskyldigheter. Rapporteringskyldigheter visar vilka rapporter som förväntas skicka in, dessa listas rad för rad med referensdatum, rapportmodulversioner och annan information.

Kan jag skriva ut rapporten i pdf-format?

Nej. En rapport kan laddas ner i XLSX- och CSV-format.

Hur laddar jag ner en rapport?

En inskickad rapport kan laddas ned i XLSX- eller CSV-format. Det görs via ikonen med ett block i kolumnen 'Rapport':  

Rapporteringsskyldigheter som kan skickas in via formulär går även att ladda ner i JSON-format, via formuläret. Klicka på 'Ladda ner rapport'. 

Jag skickade in en fil men sen händer ingenting?

Det kan vara så att filen hamnat under 'Oväntade', vilket oftast betyder att systemet inte hittade en rapporteringsskyldighet som stämmer överens med filens innehåll. 'Oväntade' är ett av valen i vänstermenyn. De vanligaste orsakerna är att något av nedan behöver korrigeras i filen:

  • Institutnummer
  • Referensdatum
  • Rapportmodulversion
  • Konsolideringsnivå

Ett exempel på ett felmeddelande kopplat till ovan är det här:

Hur gör jag om rapporten har fått valideringsfel?

Klicka på statussymbolen  för att visa valideringsresultatet. De regler som har aktiverats listas regel för regel. I kolumnen 'Valderingsmeddelande' står det vad som förväntas, exempelvis en beskrivning av en summering. Kontrollera rapportens innehåll (fil eller formulär) baserat på valideringsreglerna, korrigera och skicka in rapporten på nytt. Det går även att se rapportens innehåll för att identifiera felaktigheter.

Hur kan vi se rapportens innehåll?

Rapportens innehåll kan ses via ikonen med ett block  i kolumnen 'Rapport'. Valet finns i både Admin och i Portalen.

Hur byter man språk?

Språk går att byta på sidan där du väljer inloggningsmetod, som t.ex. BankID.
Det går även att byta språk i Fidac via denna ikon som hittas i övre högra hörnet: 

Fidac finns tillgängligt på svenska och engelska.

Hur korrigerar jag en rapport?

Det går att ladda upp en korrigerad (även kallad "reviderad") fil för samma modul och period som redan är inskickad. Korrigera innehållet i rapporten och skicka in den igen.

Det går även att korrigera en rapport manuellt via formuläret för de rapporter som har den möjligheten, klicka på "pennan" , korrigera uppgifterna och skicka in rapporten igen.

Den senast inskickade versionen av rapporten är den som gäller. Tidigare inskickade versioner skrivs över med den senaste. Vänligen observera att det endast är de fält som innehåller felaktiga värden som ska korrigeras, lämna övriga fält oförändrade innan rapporten skickas in igen.

Vad gör vi om det saknas rapporteringsskyldigheter?

Kontrollera först om företaget är skyldigt att skicka in den specifika rapporten som ni saknar rapporteringsskyldigheter för. Om företaget inte är skyldigt att inkomma med en rapport enligt det regelverket är det sannolikt förklaringen. Om företaget är skyldigt att inkomma med en rapport, kontrollera följande:

  • Har företaget nyligen blivit registrerat som en annan företagstyp?
  • Har företaget nyligen fått beviljat andra tillstånd?
  • Har företaget nyligen fått en annan form av status, exempelvis fusionering?

Ovan punkter kan påverka om rapporteringsskyldigheter finns eller inte. Företagstyp presenteras som 'Kategori' i Företagsregistret, som även inkluderar tillstånd.

Hur vet vi om vi är skyldiga att rapportera?

För varje rapport finns hänvisning till regelverket den baseras på, i respektive rapporteringskalender.


Senast granskad: 2024-05-27