Minskat matsvinn bra för både plånboken och klimatet

Matsvinn kostar både pengar och utsläpp. Att kasta mindre mat kan därför göra stor skillnad, för både klimatet och din plånbok. Det är budskapet på internationella matsvinnsdagen som äger rum i morgon, torsdag. Behöver du hjälp och inspiration vad du kan göra? Kolla in vår kampanj Svinnrik, ett läromaterial som ska lära ungdomar i högstadiet att minska på matsvinnet.

Varje år slänger svenska hushåll runt 19 kilo ätbar mat per person och häller ut 18 kilo mat och dryck i vasken. Sammanlagt slängs alltså 37 kilo mat per person och år. Det innebär en stor påverkan på klimatet men även den egna plånboken, inte minst i tider av ökade matkostnader och en hög inflation. För en familj på fyra personer kan matsvinnet motsvara en kostnad på flera tusen kronor per år, vilket är pengar som skulle kunna göra stor skillnad för hushållsekonomin.

- Vi ser att matsvinnet utgör en betydande kostnad för många hushåll. Att slänga mindre mat kan därför göra stor skillnad för den egna privatekonomin. I en tid då vi ser hur matpriserna ständigt går uppåt och inflationen skenar är det extra viktigt att se över sina vanor eftersom det rör sig om flera hundralappar i månaden som slängs rakt i soptunnan, säger Niklas Uppenberg, projektledare för finansiell folkbildning på Finansinspektionen.

Mat och matsvinn har även stor påverkan på klimatet. Idag slängs en tredjedel av all mat som produceras, vilket motsvarar cirka 8-10 procent av allt utsläpp av växthusgaser. Det allra mesta matsvinnet sker i hushållen. För att rädda klimatet har FN beslutat att det globala matsvinnet bör halveras till år 2030.

Initiativet Svinnrik togs fram under våren för att stärka ungdomars privatekonomiska kunskaper och samtidigt minska matsvinnet i Sverige för att bidra till en hållbar utveckling. Svinnrik består av läromaterial med övningsuppgifter, utmaningar och kortare föreläsningsfilmer på temat matsvinn och privatekonomi som kan användas i undervisningen. Undervisningsmaterialet är gratis, fritt från reklam och går att använda när som helst under hela läsåret.

Bakom initiativet står Finansinspektionen och Livsmedelsverket.