Bedragare erbjuder oväntade och lockande utbetalningar

När många kämpar med sin privatekonomi passar bedragarna på att locka med oväntade utbetalningar. ”Tiodubbla din investering på en månad” eller ”Ta del av ditt arv”, så kan det låta när bedragare kontaktar dig i sociala medier, mejl eller över telefon. De kan också påstå att du har frysta bitcoin eller andra kryptotillgångar registrerade på din mejladress. Och har du en gång råkat ut för en bedragare är risken stor att de kontaktar dig igen. Detta är några av de iakttagelser vi gör i vår första rapport om investeringsbedrägerier 2024.

FI har tidigare pekat på risken att bedragare utnyttjar att fler hushåll pressas av högre kostnader och har mindre pengar över. De kan locka med oväntade och ofta stora summor pengar som ska betalas ut till dig, mot att du först betalar en avgift.

– Detta erbjudande slutar med att bedragaren först kräver en betalning och därefter försvinner. Allt du har fört över är förlorat och går direkt till bedragaren, säger Mikael Sandahl, finansinspektör på FI och expert på investeringsbedrägerier.

Bedragarna har många knep för att övertyga dig om att föra över pengar. Överföringen kan ibland beskrivas som en avgift eller att den krävs för att verifiera ditt bankkonto. Inget av detta är sant.

Är du på bedragarnas lista hör de av sig igen

Under första kvartalet 2024 ser vi fortsatt att det är vanligt att om du har blivit lurad en gång, åter blir kontaktad av bedragarna. Har du en gång råkat ut för ett investeringsbedrägeri är alltså risken stor att bedragarna kontaktar dig igen – men denna gång i syfte att "hjälpa" dig. Därför vill vi särskilt uppmärksamma på risken för att drabbas flera gånger i ett investeringsbedrägeri.

När bedragarna hör av sig igen påstår de sig kunna erbjuda hjälp med att få tillbaka pengar från det tidigare bedrägeriet. Ofta vill de först att du ska betala en avgift. Denna kan påstås vara en skatt, bankavgift, advokatkostnad eller provision. Den som är utsatt kan även bli uppmanad att legitimera sig med hjälp av sitt bank-id och på så sätt kan bedragaren den vägen även komma åt dina bankkonton.

– Har du utsatts för ett bedrägeri är det viktigt att du är vaksam på alla som hör av sig med nya erbjudanden eller erbjuder hjälp med att få tillbaka förlorade pengar. Kontaktuppgifterna lever kvar och återanvänds ofta av fler bedragare, säger Mikael Sandahl.

Har du råkat ut för ett investeringsbedrägeri ska du därför kontakta din bank för att försöka stoppa överföringen, göra en polisanmälan och kontakta FI så att vi kan varna andra.

Påståenden om frysta bitcoin

Den senaste tiden har det skrivits mycket i media och i sociala medier om kryptotillgångar med stigande värde. Även detta är något som bedragarna utnyttjar.

Under årets första månader har vi sett flera exempel när bedragare har hört av sig med påståenden om konton med bland annat bitcoin som blivit frysta. Detta har riktats både till personer som förlorat pengar i tidigare investeringsbedrägerier men även till personer som inte har investerat i kryptotillgångar överhuvudtaget.

– Bedragaren hör av sig och berättar om frysta bitcoin. De påstår att du kan få tillbaka dem genom att följa några enkla steg. Det går ofta ut på att du först själv måste göra en överföring för att "bekräfta" kontot för utbetalning, berättar Mikael Sandahl.

För att stärka sin trovärdighet i detta kan bedragaren visa ett påstått konto där det står en summa och ordet "frozen". Det finns även exempel på att bedragarna påstår sig arbeta för internationella kryptomyndigheter som "Centralbanken för krypto" eller liknande. Men några sådana myndigheter finns inte.

Bedragarna använder svåra begrepp för att förvirra

Vi kan också se att bedragarna ofta använder svåra begrepp kopplat till krypto med syftet att förvirra den drabbade och ge en uppfattning om en trovärdig teknisk förklaring till det inträffade. Några exempel på begrepp som används är: gas fee, blockchain, bitcoins halvering, non custodial wallet och cold wallet.

– Det är riktiga begrepp men tagna ur sitt sammanhang. Bedragaren använder detta för att ge sken av en trovärdig fasad och övertyga dig om att det krävs en betalning till först, säger Mikael Sandahl.

Fler varianter för att locka med oväntade utbetalningar

Vi får många frågor om olika typer av bedrägeriförsök, inte bara sådana som har att göra med investeringar i finansiella produkter och kryptotillgångar. Bedragarna lockar med andra varianter av oväntade utbetalningar.

– Det finns en grundläggande regel att alltid ha med sig när du blir kontaktad. Låter det för bra för att vara sant, så är det nog så. Blir du erbjuden pengar du inte förväntat dig är det sannolikt bedrägeri och absolut inte läge att chansa om du ska betala något i förskott, säger Mikael Sandahl.

Falska samarbeten med riktiga myndigheter nämns ofta för att öka trovärdigheten. Det kan också handla om att bedragaren påstår att det finns pengar eller tillgångar registrerade på din mejladress, erbjudanden om förmånliga lån som först kräver en förskottsbetalning, stort arv från utlandet som ska överföras så snart du betalat en avgift eller att någon kontaktar dig och behöver din hjälp med att föra över en större summa pengar via ditt konto och du då ska få en andel av beloppet.

Allt detta är exempel på vanliga tillvägagångssätt för bedrägerier som inte direkt är ett investeringsbedrägeri.

Varningar under första kvartalet

Under första kvartalet varnade FI själva för sex olika företag och hemsidor där konsumenter förlorat hela sin investering. Det handlar om Swisscap, Nordix Chain, LyxMont, WFM International, TradeVision365 och Noric CT.

Gemensamt för dessa är att det inte går att fastställa vilka som står bakom företagen och att de enbart är en fasad för bedräglig verksamhet.

Företagen lockar med investeringar i CFD-kontrakt (contracts for difference, en typ av derivat). Det påstås att du med dessa kan investera i bland annat kryptotillgångar, aktier, valutor och råvaror. Fyra av företagen påstår sig höra hemma i Storbritannien och några säger sig ha kunder över hela världen samt erbjuda ledande tekniska lösningar. Sanningen är dock att inget av detta stämmer. Det är en del av bedrägeriet och bedragarnas försök att måla upp en förtroendeingivande fasad av en seriös global aktör.

Håll koll på alla våra varningar på vår varningslista.

Ta del av våra tips för att undvika att bli lurad

Investeringsbedrägerier inträffar ofta och drabbar många konsumenter. Bedragarna är skickliga och arbetar både metodiskt och långsiktigt för att lura personer på pengar. Allt som oftast är de trovärdiga i sina kontakter och hänvisar ofta till välpolerade fasader som är svåra att se igenom. Därför tar vi löpande fram information om pågående bedrägerier, om vanliga tillvägagångssätt men också tips för dig som konsument om hur du kan undvika att drabbas av ett investeringsbedrägeri. Ett bra exempel är våra fem tips för att se igenom ett bedrägeriförsök.