Förbud mot förvalt kreditalternativ har minskat andelen kreditbetalningar

För att färre konsumenter ska göra oplanerade kreditbetalningar införde regeringen 2020 nya regler för marknadsföring av betaltjänster online. FI har granskat effekten och konstaterar att andelen kreditbetalningar har sjunkit. Konsumentskyddet kan dock stärkas ytterligare genom att reglerna flyttas från betaltjänstlagen till konsumentkreditlagen.

Reglerna som trädde i kraft 1 juli 2020 ligger i dag i lagen om betaltjänster. Reglerna säger att betalningsalternativ på e-handelsplatser som innebär att konsumenten handlar på kredit inte får visas först eller vara förvalda om det finns andra betalningssätt. Det är betaltjänstleverantörerna som är ansvariga för att detta följs.

FI ska granska att betaltjänstleverantörerna följer lagen och vilka effekterna är. Vår senaste granskning visar att det finns brister i fem procent av kassalösningarna. Det är en förbättring sedan senaste granskningen som gjordes 2021 då vi konstaterade brister i tolv procent av fallen.

Vi ser också att andelen kreditbetalningar har sjunkit sedan reglerna trädde i kraft. Vi bedömer att den sjunkande andelen kreditbetalningar visar att lagen har effekt. Det verkar råda en medvetenhet hos betaltjänstleverantörerna om att lagen ställer krav på hur betalningssätt presenteras på e-handelsplatser.

– En möjlig förklaring till att andelen kreditbetalningar har sjunkit kan vara att konsumenter inte är lika benägna att göra oplanerade kreditköp. Det är positivt eftersom det minskar risken att konsumenter hamnar i överskuldsättning. Reglerna har haft effekt, men vi menar att konsumentskyddet skulle stärkas ännu mer om de flyttades till konsumentkreditlagen, säger Erika Pagacz, riskexpert på område Bank på FI.

Skyddet av konsumenterna skulle stärkas om reglerna flyttades eftersom betaltjänstlagen endast gäller betaltjänstleverantörer. Det är komplicerat ur ett tillsynsperspektiv att e-handlaren, som ansvarar för utformningen av e-handelsplatsen, inte kan ställas till svars enligt lagen. I stället måste tillsynen riktas till vad som ibland är en betaltjänstleverantör bland flera som tillhandahåller ett av betalningsalternativen, eller så hänvisas myndigheterna till medverkansansvaret i marknadsföringslagen. Genom att flytta reglerna till konsumentkreditlagen skulle de gälla för alla som erbjuder eller förmedlar krediter till konsumenter.