Frågor och svar

Alternativa investeringsfonder | Innehavsrapportering | Värdepappersbolag | Blankning | Flaggning 

Alternativa investeringsfonder

Vilka ska rapportera?

Vilka bolag ska rapportera?

Rapporteringskrav för auktoriserade AIF-förvaltare samt för AIF-förvaltare med tillstånd att marknadsföra en alternativ investeringsfond i Sverige framgår av 13 kap. 2-4 §§ lagen (2013:561)om alternativa investeringsfonder (LAIF). Kraven kommer av artikel 24(1)-(2),( 4) Europaparlamentets och rådets direktiv 2011/61/EU.

Rapporteringskravet för registrerade förvaltare framgår av 2 kap. 4 § LAIF. Kravet kommer av artikel 3 3(d) Europaparlamentets och rådets direktiv 2011/61/EU.

EU-rapportering

Hur ska hävstången för AIFM rapporteras?

Enligt artikel 6 (1) i Kommissionens delegerade förordning (EU) nr 231/2013 ska hävstången uttryckas som förhållandet mellan fondens exponering och dess nettotillgångsvärde.

Enligt artiklarna 7 och 8 i den delegerade förordningen ska exponeringen motsvara summan av alla positioners absolutbelopp. Om t.ex. exponeringen är 2 miljarder euro och NAV är 1 miljard euro skulle beräkningen bli (2 miljarder/1 miljarder)*100. Resultatet blir då 200 % och det är den siffran som ska rapporteras.

Om fonden inte har någon hävstång innebär det att 100 % ska rapporteras.

Vilka uppgifter ska rapporteras?

Vad som ska rapporteras och vid vilka tidpunkter finns angivet i artikel 110-111 i kommissionens delegerade förordning (EU) nr 231/2013. Rapportering ska ske för AIF-förvaltaren och för varje fond. Mallar för rapporteringen finns i bilaga 4 till förordningen.

Bilagan är ett Exceldokument med fyra blad, som är namngivna efter artiklarna 24(1), 24(2) och 24(4) i direktivet. Det första bladet – AIFM file 24(1) – gäller rapportering för AIF-förvaltare. De tre andra, AIF file 24(1), (2) och (4), rör rapportering för fonderna.

Dokumentet finns på Esma-sidan och har titeln Consolidated AIFMD reporting template.

Auktoriserade AIF-förvaltare och icke EES-baserade AIF-förvaltare med tillstånd att marknadsföra en alternativ investeringsfond i Sverige enligt 5 kap. 10 § LAIF, ska rapportera enligt mallarna 24(1) och 24(2). Om någon av fonderna använder finansiell hävstång till betydande grad ska även rapportering ske enligt mall 24(4).

Registrerade förvaltare ska rapportera enligt mall 24(1).

Hur ofta ska rapporteringen ske?

Ett diagram över AIF-förvaltares rapporteringsskyldigheter finns i Bilaga 1 till Esmas riktlinjer om rapporteringen:

Riktlinjer om rapporteringskrav enligt artiklarna 3.3 d och 24.1, 24.2 och 24.4 i AIFM-direktivet (Esma)

Auktoriserade AIF-förvaltare och icke EES-baserade AIF-förvaltare med tillstånd att marknadsföra en alternativ investeringsfond i Sverige ska i huvudsak rapportera med intervall som bestäms av de förvaltade tillgångarnas storlek.

Förvaltade tillgångarRapporteringIntervall
> 1 miljard euro förvaltare kvartal
< 1 miljard euro förvaltare halvår
> 500 miljoner euro fond kvartal


Förvaltare av AIF utan hävstång och som investerar i onoterade företag och emittenter för att förvärva kontroll ska rapportera årsvis.

Auktoriserade AIF-förvaltare av alternativa investeringsfonder som får marknadsföras till icke-professionella samt specialfonder, vars förvaltade tillgångar understiger de tröskelvärden som anges i 2 kap 2 § LAIF, ska rapportera halvårsvis. Detta framgår av 16 kap. 8 § Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2013:10).

AIF-förvaltare med tillstånd att marknadsföra en alternativ investeringsfond i Sverige enligt 5 kap. 10 § LAIF vars förvaltade tillgångar understiger tröskelvärdet ska rapportera årsvis.

Registrerade AIF-förvaltare ska rapportera årsvis.

Vad menas med "National code?"

I rapporteringsfilen ska "National code" anges. Detta motsvarar FI:s institutnummer för AIF-förvaltare respektive AIF. Institutnummer går att söka fram i FI:s Företagsregister.

Vi har fått valideringsfel, vad ska vi göra?

Börja med att felsöka i ESMAS exempelfiler och anvisningar som du hittar här:

Esmas exempelfiler och anvisningar

Nationell rapportering

Krävs ytterligare rapportering för AIF-förvaltare?

Förvaltare av alternativa investeringsfonder som får marknadsföras till icke-professionella samt specialfonder varje kvartal lämna en kvartalsrapport för förvaltaren. En sådan rapport ska lämnas oavsett hur stora de förvaltade tillgångarna är. Det framgår av 16 kap. 2 och 7 §§ FFFS 2013:10.

Förvaltare av specialfonder ska varje kvartal lämna en rapport för respektive specialfond, enligt 16 kap. 4 § FFFS 2013:10. Av 4 § framgår vilka uppgifter den rapporteringen ska innehålla.

Tekniska frågor

Hur ska bolagen rapportera?

Rapportering sker med XML-fil i det webbaserade inrapporteringssystemet Periodisk rapportering. Det finns inget grafiskt gränssnitt för denna rapportering utan den görs uteslutande via XML-fil. XML-filen ska följa Esmas specifikationer. Exempelfiler och anvisningar finns i dokumentet AIFMD reporting IT technical guidance på Esma-sidan.

När rapporteringen görs i svenska kronor (SEK) ska värden anges i hela kronor. När XML-filen är bifogad till rapporten ska rapporten skickas till FI.

Mallar för rapporteringen finns, som tidigare nämnts, i Esma-dokumentet Consolidated AIFMD reporting template.

När är rapporten godkänd?

FI validerar alla rapporter. När rapporten är validerad skickas ett mejl till den kontaktperson som angivits. Mejlet talar om att det finns ett valideringsresultat i rapporteringssystemet under fliken Meddelanden. Om valideringen inte är godkänd måste rapporten rättas och skickas in på nytt. När rapporten valideras utan fel är den klar.

Hur får jag behörighet till rapporteringssystemet?

Tidigare behörigheter för periodisk rapportering gäller även i detta system. Nya behörigheter beställs genom att skicka in en behörighetsblankett.

Övriga frågor

Vilket är bolagets första rapporteringstillfälle?

Bolagets första rapporteringstillfälle inträffar ett kalenderkvartal från att förvaltaren eller den alternativa investeringsfonden fick tillstånd från FI till det balansdatum rapporteringen gäller.

När ska rapporteringen ske?

Rapportering ska ske senast en månad efter periodens utgång. Om förvaltaren förvaltar en fond- i- fond får rapporteringen ske senast efter ytterligare 15 dagar, både för fonden och för förvaltaren. Om samma förvaltare förvaltar fonder som inte är fond-i-fond måste dessa däremot rapporteras senast en månad efter utgången period. Se Rapporteringskalender fondbolag.

Hur lång tid kommer kvalitetsgranskningen att ta i anspråk?

För de företag vars data i ett första skede ska rapporteras vidare till Esma är vår målsättning att granskningen kommer att göras inom två veckor. För andra företag kan det ta längre eller kortare tid. Vi granskar inrapporterad data löpande, men tiden som tas i anspråk för detta varierar beroende på vilken typ av avvikelser vi hittar, vilka åtgärder vi måste vidta, vilka personer på FI som kommer att bedöma avvikelsen mm.

Finns det någon tidsgräns för när man kan göra revideringar?

Nej, systemet för inrapportering tillåter revideringar av äldre rapporter. En förutsättning för att en rättning ska godkännas är att den inte bryter mot någon valideringsregel. FI uppmanar företaget att, utan dröjsmål, korrigera redan rapporterade uppgifter om någon ändring har skett. Företagets uppgifter ska därför överensstämma med de uppgifter som är rapporterade till FI.

Vad innebär att rapportera "i god tid"?

Rapportering enligt regelverket innebär att ett antal valideringsregler ska vara uppfyllda innan rapporteringen kan lämnas. För att inte riskera att, nära sista rapporteringsdag, hamna i en situation där valideringsproblem stoppar rapporteringen ser vi en fördel i att börja i god tid. Har man en egen valideringsprocessor kan man själv göra en validering och därmed undvika att rapporteringen inte går igenom de uppsatta kontrollerna. Observera att en inskickad rapport inte är att anses som inlämnad förrän ni per mejl mottagit en bekräftelse och att ni i ert rapporteringsverktyg fått en meddelande att rapporten är godkänd.

Innehavsrapportering

Nationell rapportering

Är denna rapportering ny eller kommer den att ersätta befintlig rapportering?

För värdepappersfonder kommer rapporteringen i XML-formatet att ersätta den befintliga rapportering som för tillfället sker genom att skicka en textfil till fond@fi.se. Vissa nya uppgifter tillkommer på grund av ändrade föreskrifter.

För specialfonder medför de ändrade föreskrifterna en ny skyldighet att rapportera varje kvartal.

Vilket referensdatum gäller för den första rapporteringen?

Referensdatum för den första rapporteringen är den 31 december 2018. Om ni värderar fonden den 31 december ska ni rapportera för den dagen. I annat fall ska ni rapportera för det sista datumet under kvartalet då fonden värderas.

Är det obligatoriskt att rapportera innehav?

Ja. Det är obligatoriskt att rapportera innehav. Det står i föreskrifterna för både värdepappersfonder och specialfonder.

Vad betyder * som står vid vissa uppgifter?

FI kommer att begära in dessa uppgifter i en kartläggning som görs i samband med rapporteringen för fjärde kvartalet 2018. Efter det är dessa uppgifter frivilliga att rapportera in. FI:s förhoppning är att bolagen ändå rapporterar in uppgifterna. Så fort FI har föreskriftsstöd kommer uppgifterna att vara obligatoriska att rapportera in. Eftersom fondbolagen ändå måste bygga en ny rapportering kan det finnas fördelar med att utveckla en komplett rapportering från början. Därför vill FI vara tydliga med att vi avser att ta in även dessa uppgifter i framtiden.

Hur ska standardavvikelse beräknas? Vilken formel ska användas?

FI tar in uppgifter för standardavvikelse som baserar sig på den branschstandard som följer Fondbolagens förenings "Riktlinjer för redovisning av nyckeltal avseende svenska värdepappersfonder och specialfonder".

Gäller fältet "Röstvärde" fonden eller fondbolaget?

Det är instrumentets andel av bolagets röstvärde i procent som ska rapporteras in. Det är alltså inte fondbolagets röstvärde vi vill ha in.

Är det några förändringar i "F813 – Kvartalsrapport" för vp-fonder och specialfonder?

Nej, den ska rapporteras som vanligt.

Gäller exponering mot företagsgrupp enbart flera företag inom samma företagsgrupp och inte exponering mot ett och samma företag?

Nej, exponering mot företagsgrupp gäller även exponering mot ett och samma företag. Anvisningen hänvisar till 5 kap. 21-22 §§ i lagen (2004:46) om värdepappersfonder (LVF). Där anges att regeln avser exponeringar mot ett och samma företag eller mot företag i en och samma företagsgrupp.

Tekniska frågor

Vad innebär förändringen i de tekniska specifikationerna från den 26 september 2019?

Det har införts en kontroll som innebär att om någon av taggarna MotpartOTC, InsättningKonto samt Företagsgrupp anges så ska även information anges i undertaggar som tillhör dessa. De kan inte utelämnas. Kontrollen kommer även att göras på revideringar som skickas in efter 26 september.

Vilka är de största förändringarna i de tekniska specifikationerna från den 5 mars 2019?

Dessa är de största förändringarna i de tekniska specifikationerna:

  • Namnet för motpart OTC-derivat får bara förekomma en gång per fond, fältet får inte lämnas tomt och inte innehålla enbart siffror.
  • En enskild kombination av namn på kreditinstitut och valutakod får bara förekomma en gång per fond. Namnet på kreditinstitutet får inte lämnas tomt, innehålla enbart siffror eller utgöras enbart av en valutakod.
  • Namnet på företagsgrupp får bara förekomma en gång per fond. Fältet får inte lämnas tomt och inte innehålla enbart siffror.
  • Varje andelsklass måste ha en unik ISIN-kod.
  • Om en fond rapporterar prestationsbaserad avgift måste både procentuellt uttag och avkastningströskel fyllas i.
  • Om en fond har tillstånd att använda en Value at Risk-modell som riskbedömningsmetod måste samtliga uppgifter om värde för Value at Risk, innehavsperiod och konfidensintervall fyllas i.

För närmare detaljer, se dokumentet "Tekniska specifikationer Schema och anvisningar Fondinnehav" − som finns på sidan Innehavsrapportering.

Varför är då finansiella instrument inte markerade som obligatoriska i xml-schemat"?

Det kan finnas fonder som är under avveckling och som inte har några finansiella instrument kvar. Det måste gå att rapportera även för sådana fonder.

Valideringsregler – varför får vi ett felmeddelande för marknadsvärde för instrument? (Fel 514 och 714)?

FI kontrollerar att det marknadsvärde som rapporterats in är rimligt. FI beräknar kontrollvärdet för marknadsvärde som antal x kurs x valutakurs, eller, nominellt belopp x kurs/100 x valutakurs. Om ni fått ett felmeddelande, har ni troligen inte rapporterat in någon av uppgifterna "antal", "nominellt belopp", "kurs" eller "valutakurs" på rätt sätt. Till exempel ska innehav noterade i brittiska pence rapporteras i brittiska pund.

Hur ska vi rapportera utlånade positioner?

Ni ska rapportera på det sätt som är mest rättvisande. Om bara delar av en position är utlånad kan den bästa metoden vara att rapportera två positioner och markera den ena som utlånad. Om exempelvis 100 stycken av en position på 1 000 är utlånade rapporterar ni två positioner, en på 900 och en på 100, med den senare markerad som utlånad.

Slår inte valideringsregel 505 till då?

Valideringsregel 505 är uppbyggd för att ta bort dubbletter. Om det finns en skillnad mellan instrument A och instrument B, till exempel olika antal eller inlånad/utlånad, ska inte den regeln vara stoppande.

Övriga frågor

Kommer uppgifterna att publiceras på fi.se?

FI kommer att publicera värdepappersfonders innehav varje kvartal från och med det fjärde kvartalet 2018. Innehaven publiceras med två månaders fördröjning. Specialfonders innehav publiceras inte.

Är syftet med fältet "Ägarandel" att ta in information per fond eller fondbolag?

Syftet är att få in information per fond.

Vad ska rapporteras in för "Ägarandel" om instrumentet är ett derivat?

Detta styrs av en maktbegränsningsregel som reglerar hur stor del av ett bolag eller en emittent en fond får äga och som finns i 5 kap. § 19 i lagen (2004:46) om värdepappersfonder (LVF). Om ett ägande inte har övergått till fonden, ska det ägandet inte rapporteras in.

Vad ska rapporteras i fältet "Emission" för ett enskilt instrument?

Detta fält är till för situationer där två eller flera instrument hör till samma emission, fast har olika ISIN-kod. I sådana fall vill vi att ni anger den ISIN-kod som är huvudemissionens ISIN-kod för de instrument som hör till samma emission, om de inte redan har samma ISIN-kod.

Det är enbart fonder som har tillstånd att placera i enlighet med 5 kap. 8 § i lagen (2004:46) om värdepappersfonder (LVF) som behöver rapportera in ISIN-kod för huvudemissionen.

Hur ska vi rapportera ISIN-kod för en fond om vi har flera andelsklasser?

Använd samma princip som när ni rapporterar F813.

Värdepappersbolag

EU-rapportering

Från och med vilket referensdatum ska EBA-version 2.9 tillämpas för olika moduler (rapporter)?

2020-03-31:
Kapitalbaskrav – COREP_OF (F841)
Stora Exponeringar – COREP_LE (F842)
Bruttosoliditet – COREP_LR (F858)

2020-04-30:
Likviditetstäckning – COREP_LCR, COREP_LCR_DA (F844 och F857)
ALMM – COREP_ALM (F848)

2020-06-30:
Stabil finansiering – COREP_NSFR (F843)
Finansiell information - FINREP (F845)

Läs mer: Reporting framework 2.9 (EBA)

Vilka uppgifter ska rapporteras för resolutionsplaneringen 2020?

Som grundregel rapporterar alla institut (eller för koncerner, moderföretag inom EES), som omfattas av lagen (2015:1016) om resolution, uppgifter för resolutionsplanering i enlighet med Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2018/1624. Omfattningen av rapporteringen kan dock skilja sig åt.

Institut som omfattas av förenklade skyldigheter, enligt beslut från Riksgälden, ska exempelvis endast rapportera en delmängd av uppgifterna.

Andra institut, som enligt Riksgäldens bedömning bedriver verksamhet som är kritisk för den finansiella stabiliteten, ska, med stöd av artikel 7 i genomförandeförordningen, rapportera information utöver den som specificeras i förordningen.

Vilka uppgifter som respektive institut ska rapportera för resolutionsrapporteringen 2020 framgår av Riksgäldens dokument Rapportering för resolutionsplanering 2020.

I regelverket för rapportering, som EBA arbetar med, sker det både förändring av befintlig rapportering och att det tillkommer nya krav. Hur hittar jag information om när och i vilken rapporteringsversion olika ändringar genomförs?

Från och med version 2.9 arbetar EBA med att olika rapporter börjar gälla per olika referensdagar, så kallade modulreleaser.
Information om respektive version finns på denna sida på EBA:s webbplats: EBA reporting frameworks.

Den nationella MREL-rapporten följer samma version som rapportering av resolutionsplanering.

Gör FI någon avstämning av FINREP mot andra rapporter, t.ex. årsredovisningen?

Det sker ingen automatiserad avstämning, men FI använder alla rapporter som finns att tillgå i sin tillsyn, oavsett om den är inskickad till FI i den periodiska rapporteringen eller inte.

Hur påverkas vi av EBA:s rekommendation om s.k. LEI-kod?

Finansinspektionen följer EBA:s rekommendation om LEI-koder för identifiering av rapporterade bolag. Samtliga företag ska ha en LEI-kod.

FI rekommenderar inte någon särskild utgivare utan konstaterar att det finns både utländska och en svensk utgivare. Det går bra att vända sig till vilken som helst av dessa utgivare då det är ett globalt kodsystem.

Hur ska vi rapportera en exponering mot Kommuninvest?

En exponering mot Kommuninvest är en institutsexponering med en garanti från ett antal svenska kommuner. I mallen C 27.00 ska därför Kommuninvest uppges som en motpart men ni ska dessutom ange "kommuner" som en motpart eftersom ni har en direkt exponering mot Kommuninvest och en indirekt exponering mot ett antal Svenska kommuner.

FI anser inte att det är nödvändigt att namnge alla kommuner som garanterar exponeringar mot Kommuninvest utan en rad räcker. I mall C.28 och C29 ska exponeringen redovisas brutto på två rader, en rad för Kommuninvest och en rad för Kommunerna. Lägg märke till att exponeringen mot Kommuninvest är en direkt exponering som reduceras i kolumn 280 med kreditriskskydd i form av kommungarantin. Exponeringen mot Kommunerna är en indirekt exponering som reduceras i kolumn 320.

Hur ställer jag frågor om EU-kraven för rapportering?

På Ebas webbplats finns ett frågeverktyg där det både går att ställa frågor samt ta del av de svar på frågor som andra institut har ställt. Syftet med detta verktyg är att främja en enhetlig regeltolkning och att underlätta implementeringen av de nya kraven.

Frågor och svar om enhetligt regelverk (EBA)

FI har inte möjlighet att precisera kravet för varje enskilt institut. Frågor om likviditetsrapporting kan skickas till likviditetsrisk@fi.se, övriga frågor om rapportering inom COREP-regelverket skickas till kapital@fi.se, frågor om rapportering inom FINREP-paketet kan skickas till rapportering_bank@fi.se och rapporteringstekniska frågor kan skickas till rapportering@fi.se.

När rapporterar FI uppgifter till EBA?

Enligt EBA:s beslut (EBA/DC/2015/090) om rapportering från FI till EBA så har FI tio arbetsdagar, efter sista rapporteringsdag, på sig att skicka in kvalitetssäkrad data. Inom den tiden ska bolagen hunnit göra eventuella ändringar av rapporterad data. Eventuella revideringar ska ha inkommit till EBA senast inom ytterligare 5 arbetsdagar dvs, 15 arbetsdagar efter sista rapporteringsdag.

Ska Finrep bara rapporteras av noterade företag?

Vad gäller värdepappersbolag ska bolaget vara noterat för att träffas av kraven. Rapportering sker enbart på gruppnivå.

Vad finns det för undantag för värdepappersbolag?

Bolag som omfattas av artikel 95 och 96 i CRR är undantagna från rapportering av Stora Exponeringar samt Bruttosoliditet och ska rapportera delar av rapporten Kapitalbaskrav.

Värdepappersbolag som inte har tillstånd enligt 2 kap. 1 § 3 LVM undantas från bestämmelserna om likviditet i CRR.

Grupper av värdepappersbolag undantas från rapporteringskraven av likviditet i det fall inget tillståndspliktigt värdepappersbolag i gruppen har tillstånd enligt 2 kap. 1 § 3 LVM.

Var finns information om gränsvärden för Finrep?

Baserat på gränsvärden finns regler för när man ska börja respektive sluta rapportera i genomförandeförordning (EU) 680/2014, kapital 2, artikel 4.

Gränsvärden för rapportering av Finrep mall 20–22 finns i ovanstående förordning, kapital 3, sektion 2, artikel 9 p. 2 (d-f).

Vilka bolag i en koncern ska rapportera Intecknade tillgångar?

Rapportering av Intecknade tillgångar enligt CRR artikel 100 gäller för samtliga bolag under tillsyn.

Vilka företag ska lämna vilka mallar i Finrep?

Mall 1-19 ska lämnas kvartalsvis av alla företag.

Mall 20-22 ska lämnas kvartalsvis för de företag som uppfyller tröskelvärden enligt ITS:en (EU förordning nr 680/2014) om rapportering Artikel 9 punkt 2 d-f.

Mall 30-31 ska lämnas halvårsvis av alla företag.

Mall 40-46 ska lämnas årsvis av alla företag.

Vilka ska rapportera ALMM?

Alla kreditinstitut samt de värdepappersbolag som auktoriserats att tillhandahålla de investeringstjänster och den investeringsverksamhet som anges i punkterna 3 och 6 i avsnitt A i bilaga I till direktiv 2004/39/EG.

Vilka ska rapportera ALMM per månad respektive per kvartal?

Företag får rapportera en gång per kvartal om de uppfyller samtliga följande villkor:

Institutet ingår inte i någon grupp med dotterbolag eller moderinstitut etablerade i andra jurisdiktioner än sin behöriga myndighet.

Förhållandet mellan enskilda instituts balansomslutning och summan av alla enskilda instituts balansomslutningar i respektive medlemsstat understiger 1 %* under de två på varandra följande åren före rapporteringsåret.

Institutet har totala tillgångar, beräknade i enlighet med rådets direktiv 86/635/EEG (*), på mindre än 30 miljarder euro.

Samtliga övriga företag ska rapportera en gång per månad på individuell och konsoliderad grund.

* En procent av den svenska bankmarknadens samlade balansomslutning uppgick till 159,5 miljarder kronor per 20171231 och 136,1 miljarder kronor per 20181231. (I begreppet den svenska bankmarknadens samlade balansomslutning ingår företagskategorierna bankaktiebolag, kreditmarknadsbolag, medlemsbanker, skeppshypotek, sparbanker, utländska kreditmarknadsbolagsfilialer och utländska bankers filialer).

Vilka ska rapportera Finansiell information?

Rapportering av Finansiell information enligt CRR artikel 99 ska lämnas av noterade värdepappersbolag som upprättar sin koncernredovisning enligt IFRS.

Är rapportering av "Nature of report" en obligatorisk uppgift?

Ja, det är en obligatorisk uppgift för att rapporten ska kunna godkännas.

Är återköp av ett förlagslån tillståndspliktigt?

Återköp av förlagslån är enligt CRR tillståndspliktigt, se artikel 77 CRR.

Hur ska värdepappersbolag som omfattas av artikel 4.1.2 c i tillsynsförordningen rapportera kapitalbaskrav och internt bedömt kapitalbehov?

Värdepappersbolag som omfattas av artikel 4.1.2 c i tillsynsförordningen innehar tillstånd för en eller flera av investeringstjänsterna

  • mottagande och vidarebefordran av order (punkten 1),
  • utförande av order (punkten 2),
  • portföljförvaltning (punkten 4), och
  • investeringsrådgivning (punkten 5).

Ytterligare en förutsättning är att bolaget inte innehar tillstånd för sidotjänsterna att förvara finansiella instrument för kunders räkning och ta emot medel med redovisningsskyldighet (punkten 1) och/eller ta emot kunders medel på konto för att underlätta värdepappersrörelsen (punkten 8).

Mallar ska fyllas i blankett F841 Kapitalbaskrav m.m.
Värdepappersbolag som har tillstånd för att utföra order (punkten 2) och/eller portföljförvaltning (punkten 4) omfattas av artiklarna 97.1, 95.2 och 92 och ska lämna uppgifter om kapitalbaskrav (mall C02.00) samt kapitalrelationer och kapitalnivåer (mall C03.00).

Samtliga värdepappersbolag som omfattas av artikeln 4.1.2 c ska lämna uppgifter om kapitalbas (mall C01.00) och memorandumposter (mall C04.00).

Kapitalbuffertar
Värdepappersbolag som omfattas av artikeln 4.1.2 c ska inte rapportera uppgifter om kapitalbuffertar (mall C04.00, raderna 740 – 810).

Blankett F821 Uppgifter om internt bedömt kapitalbehov
Samtliga värdepappersbolag omfattas av pelare 2-krav enligt 8 kap. 3-4§§, 5§ Lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Därmed ska de rapportera F821 Uppgifter om internt bedömt kapitalbehov.

Övriga frågor

Finns det någon tidsgräns för när man kan göra revideringar?

Nej, systemet för inrapportering tillåter revideringar av äldre rapporter. En förutsättning för att en rättning ska godkännas är att den inte bryter mot någon valideringsregel. FI uppmanar företaget att, utan dröjsmål, korrigera redan rapporterade uppgifter om någon ändring har skett.

Företagets uppgifter ska därför överensstämma med de uppgifter som är rapporterade till FI.

Hur lång tid kommer kvalitetsgranskningen att ta i anspråk?

För de företag vars data i ett första skede ska rapporteras vidare till Eba är vår målsättning att granskningen kommer att göras inom högst två veckor. För andra företag kan det ta längre eller kortare tid. Vi kommer att granska inrapporterad data löpande, men tiden som tas i anspråk för detta kommer att variera beroende på vilken typ av avvikelser vi hittar, vilka åtgärder som vi måste vidta, vilka personer på FI som kommer att bedöma avvikelsen mm.

Vad innebär att rapportera "i god tid"?

Rapportering enligt regelverket innebär att ett antal valideringsregler ska vara uppfyllda innan rapporteringen kan lämnas. För att inte riskera att, nära sista rapporteringsdag, hamna i en situation där valideringsproblem stoppar rapporteringen ser vi en fördel i att börja i god tid. Har man en egen valideringsprocessor kan man själv göra en validering och därmed undvika att rapporteringen inte går igenom de uppsatta kontrollerna. Observera att rapporten är att anses inskickad när den blivit godkänd utan valideringsfel och att statusen ändrats till "Rapport klar" i systemet Periodisk rapportering via webb.

Behöver inrapporterade uppgifter revideras efter fastställt bokslut?

Ja, om rapportering som har lämnats till Finansinspektionen ändras, efter genomförd revision och att bokslutet har fastställts, ska korrekta uppgifter snarast lämnas till Finansinspektionen.

Även uppgifter som inte är föremål för revision ska snarast lämnas till Finansinspektionen om de har blivit ändrade hos bolaget.

Finansinspektionen genomför löpande granskning av att publicerade uppgifter, eller uppgifter lämnade till annan myndighet, överensstämmer med inrapporterade uppgifter.

Senast granskad: 2020-10-02
Laddar sidan