Fördjupade analyser

Lista på nyheter om våra fördjupade analyser.

2022

Fondbolagen har börjat anpassa sig till FI:s krav på att hantera likviditetsrisker

Samtliga fondförvaltare anger att de har anpassat sig till FI:s krav och rekommendationer om god likviditetshantering i fonder. Men vissa risker finns kvar och FI kommer att fortsätta följa hur fondförvaltarna hanterar sina likviditetsrisker. Det visar en ny fördjupad analys från FI.

Lojala försäkringskunder får betala mer

Lojala kunder får betala högre premier för sina hem- och villaförsäkringar än de som byter bolag ofta. Det visar en ny analys från FI.

Får kunden den försäkring som passar bäst?

Reglerna om produktstyrning är centrala för att försäkringsföretagen utvecklar försäkringsprodukter som möter kundernas behov. FI ska nu undersöka om försäkringsföretagen tillämpar reglerna.

FI kartlägger hur försäkrings- och tjänstepensionsföretag redovisar hållbarhetsinformation

Finansinspektionen (FI) ska ta reda på hur försäkringsföretag och tjänstepensionsföretag lever upp till kraven att lämna hållbarhetsinformation enligt EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar. Ett viktigt syfte med dessa krav är att minska risken för grönmålning, som är ett prioriterat område för FI:s tillsyn under 2022.

Fördjupad analys om god likviditetshantering i fonder

Har likviditetshanteringen i fonder förbättrats sedan FI publicerade ett antal krav och rekommendationer riktade till fondförvaltare i somras? Det kommer FI att ta reda på genom en fördjupad analys.

FI granskar hållbara fonder

Efterfrågan på det som är grönt och hållbart ökar snabbt. Det medför risk för grönmålning, det vill säga att verksamheter och produkter framställs som mer hållbara än vad de i praktiken är. Finansinspektionen (FI) kommer därför att granska om den information som ges om de fonder som klassas som mest hållbara lever upp till de hårda krav som ställs.

FI ska analysera låneförmedlare

Låneförmedlare tjänar pengar på att konsumenter både lägger om och tar större lån. Detta ligger inte alltid i konsumentens intresse. Därför kommer vi, i samverkan med Konsumentverket, att granska vilken roll låneförmedlare spelar för denna utveckling och vilket ansvar som är rimligt att lägga på dessa företag när det gäller att ta hänsyn till konsumenternas bästa.

Får lojala försäkringstagare betala mer?

I Storbritannien och Irland höjer försäkringsföretagen premien mer för lojala kunder än de försäkringstagare som byter bolag ofta. Finansinspektionen ska nu granska hur det ser ut i Sverige för kunder med hem- och bilförsäkring.

Laddar sidan