Hur jobbar försäkrings- och tjänstepensionsföretag som erbjuder sparandeförsäkringar med hållbarhetsrelaterade upplysningar på sina webbplatser och i sin förköpsinformation? Det har FI kartlagt och slutsatsen är att företagen hanterar upplysningskraven på olika sätt och att informationen i flera fall kan bli tydligare och mer konkret.
Många vill spara i hållbara produkter. Därför är det viktigt att konsumenten kan bilda sig en uppfattning om hur hållbarhetsrisker kan påverka avkastningen på sparandet, och hur sparandet kan bidra till en hållbar utveckling. I dag finns det krav på hur de finansiella företagen ska redovisa sin hållbarhetsinformation i EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar (SFDR).
Kraven är till för att ge konsumenter ökad kunskap om bland annat hållbarhetsrisker, att förbättra jämförbarheten mellan finansiella produkter när det gäller hållbarhet och att minska risken för grönmålning, det vill säga att exempelvis sparandeförsäkringar framställs som mer hållbara än vad de egentligen är.
FI har tittat på hur 34 försäkrings- och tjänstepensionsföretag redovisar hållbarhetsinformation på sina webbplatser och i sin förköpsinformation. Vi kan utifrån kartläggningen bland annat konstatera följande:
FI kan komma att analysera kvaliteten på de hållbarhetsrelaterade upplysningar företagen lämnar närmare.